תרבות הצריכה בעולם המערבי היא אחד הנושאים המדוברים ביותר בשנים האחרונות, ונראה כי מדי שנה כמות הכסף שהאדם המערבי (ובפרט הישראלים) מוציא על קניות של מותגים ומותרות רק עולה. זוהי בהחלט תופעה מעניינת וכזו שצריך להבין אותה לעומק. למה אנשים כל כך אוהבים לקנות קודם כל, למה רובינו מעדיפים מותגים מאשר מוצרים אחרים שלא חברות פחות מוכרות, איך כל זה קשור למהפכה של קניות אונליין ואיך מנצלים את הדבר הזה לטובתנו ומרוויחים מהמוצרים שאנחנו קונים במקום לבזבז? הנה כמה נקודות למחשבה ששווה להרהר בהן.
כוחו של האינטרנט
לפני הכול חייבים לדבר על עידן האינטרנט ואיך הוא שינה את כל האופן שבו אנו צורכים כיום. מצד אחד – סלבס ומשפיעני רשת למיניהם אומרים לנו בדיוק מהם המוצרים החמים ביותר ומה כדאי לנו לקנות. אנו לומדים מהם על מותגים ומרגישים שמותגים מסוימים יהפכו אותנו לאנשים טובים יותר. מצד שני – קניות ברשת זה דבר כל כך נגיש כך שהיום אנשים מעדיפים לעשות קניות בעיקר באופן הזה. כלומר – אנחנו לומדים מהם המותגים המובילים ומה צריך לקנות, ובקליק נוספות מגיעים אל כל המוצרים האלו, לרוב במחירים זולים יותר מאשר בחנויות.
רוצים להיות כמו כולם
אין ספק שלסביבה שלנו יש השפעה חזקה ביותר על כל אחד מאתנו. כאשר מותג מסוים נעשה פופולרי ונרכש על ידי יותר ויותר אנשים, אם בקניות ברשת או בחנות הפיזיות, זה מעודד גם אותנו לרכוש אותו וזה דבר בסיסי מאד שחשוב להבין באשר לכוחם של מותגים. התופעה הזו נפוצה יותר אצל בני נוער אומנם, אבל אפשר לראות את זה אצל כולנו פחות או יותר. זה מאד אנושי לרצות להיות כמו כולם.
מותגים הם הרבה פעמים טובים יותר
נכון – קל לנו מאד לשפוט לפעמים ולחשוב שאנשים קונים מותגים בגלל השם שלהם ובגלל שהם נחשבים יותר, אבל האמת הפשוטה היא שהרבה פעמים מותגים הם מוצרים טובים הרבה יותר בהשוואה למתחרים שלהם, מוצרים שאינם מותגים. בואו ניקח למשל את מותג נעלי הספורט אסיקס. מדובר ככל הנראה בנעלי הספורט הטובות ביותר בשוק והמחיר שלהן נגזר קודם כל מהאיכות ורק לאחר מכן מעצם העובדה שמדובר במותג. לא, זוהי לא הנחת יסוד גורפת, אבל יש עוד לא מעט דוגמאות כאלו ולפעמים זה פשוט ככה.
אהבת מותגים מתוך נאמנות
מכירים את האנשים האלו שיגידו לכם משפטים כמו ״לא משנה מה יהיה, אני תמיד אנהג על מרצדס״ או ״אין סיכוי בעולם שאשתמש בטלפון חכם שהוא לא אייפון״. בתור בני אדם כולנו זקוקים ליציבות, וכשיש מותג כלשהו שמלווה אותנו במשך שנים ארוכות, נוצרת מעין מערכת יחסים של אמון הדדי, כזה שמביא בתורו לנאמנות למותג. כמו שתי הדוגמאות האלו אפשר למצוא מיליוני אנשים ברחבי העולם שדבקים במותגים כאלו ואחרים במשך שנים ארוכות ופשוט לא מוכנים להחליף אותם ויהי מה. המותגים המצליחים ביותר נהנים מנאמנות המונית של לקוחות במשך שנים.
חוששים שיחשבו עלינו דברים לא טובים
חשוב לומר שהרבה פעמים אפשר למצוא מוצרים מקבילים שלא שייכים למותגים גדולים במחירים זולים הרבה יותר שהם לא פחות טובים מהמותג, לפעמים אפילו יותר. ועדיין, אנשים מעדיפים לקנות את המותג. למה? יש לא מעט אנשים שחוששים שקנייה בזול של מוצר שאינו מותג מוכר תתייג אותם כאנשים קמצנים, חסרי אמצעים או חסרי סטייל.
מכל הסיבות האלו נראה כי כולנו מעדיפים כמעט תמיד מותגים וממשיכים לרכוש אותם במשך שנים ארוכות.